Undersøgelse: Flere bruger mobilen - men kun få køber varer på den

Mobilen er i en hurtig stigende vækst, når det kommer til antallet af brugere. Vores nye undersøgelse viser dog at det er de færreste som køber varer på mobilen, men finder i stedet computeren frem.

Men hvad holder danskere fra at købe varer på deres mobil? Det har vi hos Couponix sat os for at finde en årsag til. Vi har derfor lavet denne undersøgelse, hvor vi har modtaget svar fra 1.836 danskere over 18 år, og som mindst har handlet 3 gange online i de sidste to måneder.

Dertil skal det siges, at det ikke er fordi at forbrugerne slet ikke bruger deres mobil til at søge og få basal viden om produkter, for det gør de i stor stil - men når kommer til at lave en grundigere research af produkter, og købe varen, så foretrækker langt størstedelen at gøre det på en computer.

I vores undersøgelse har vi ikke taget salg fra apps med, men udelukkende salg fra hjemmesider. Vi har ikke gjort dette, fordi vi mente at det kunne skabe forvirring om køb af spil/in-game points o.lign., som vi ikke havde interresse i at få med i vores undersøgelse. Det er altså derfor kun varer købt i en browser som Safari, Chrome m.fl. som vi har haft interesse i at vide mere om forbrugernes købsadfærd hos.

Nedenunder finder du vores infografik som vi har lavet for at vise resultaterne af vores undersøgelse.

Undersøgelse viser at flere bruger mobilen i dagligdagen, men når det kommer til at købe varer på mobilen, så falder mobilen bagefter computeren

Konklusion af undersøgelsen

Takket være de mange danskere som har deltaget i vores undersøgelse, har vi kunnet konkludere at hele 83% af de spurgte, ikke har købt varer på deres mobil inden for de sidste to måneder, hvorimod 17% svarede ja til at de havde.

Hos de 17% der svarede ja, kunne vi se at størstedelen af købene var impulskøb, eller varer man havde brug for her-og-nu – heriblandt biografbilletter og dagligvarer.

Dem der svarede nej var derimod dem der lavede grundig research af varen de kunne tænke sig at købe, for at få den bedste pris m.m.

Hvad kan man lære af denne undersøgelse?

Denne undersøgelse er især brugbar for netbutikker, så de kan forbedre deres salg fra mobilenheder. Vi blev faktisk overrasket over at hele 29% af dem der svarede nej, sagde at en af årsagerne var at de havde oplevet problemer med brugeroplevelsen af hjemmesiden.

Vi kunne også se at 11% svarede at de var bekymret for at deres personlige oplysninger skulle blive misbrugt til spam, eller falde i de forkertes hænder. Det er derfor vigtigt at man håndterer følsomme oplysninger på den rigtige måde efter EU lovgivningen.

Husk også på at EU’s nye persondataforordning træder i kraft i 2018 – den kan læses her. Vi kan også anbefale at læse: Sådan får du styr på persondataforordningen.

Eksempler på dårlige brugeroplevelser

Driver du en netbutik, så er det vigtigt at du sørger for at din hjemmeside er optimeret til mobil, også dem med de små skærme.

Eksempler på dårlige brugeroplevelser, kan fx være produktbilleder der ikke vises helt, eller at det er for besværligt at indtaste betalingsoplysninger eller personlige oplysninger.

FDIH's halvårsanalyse viser lignende statistikker

Tal fra FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel), viser at 14% af alle handler blev foretaget på mobilen. Det er tal som ligner det resultat vi fik fra vores undersøgelse.

Læs FDIH's halvårsanalyse her.


Gå ikke glip af flere rabatkoder og tilbud!

Du kan tilpasse dit nyhedsbrev efter du har tilmeldt dig, så du kun får de rabatkoder og tilbud som passer til dine behov.