Infografik om danskernes online shopping vaner og tal

Danskerne er vilde med at shoppe online. Faktisk så vilde, at den danske e-handel i 2016 rundede 100 mia. kr. Det er en vækst på 15% mere end det forrige år.

Er du nysgerrig over at vide hvad vi danskere har af trends og vaner når vi shopper online - og ikke mindst hvad vi årligt bruger på e-handel? Så kan du i denne infografik lavet af Couponix.dk få et bedre indblik i netop det.

Infografik om danskernes online shopping vaner og tal

Du vil i denne infografik få en bedre forståelse af de følgende punkter inden for den danske e-handel.

  • Hvilke brancher danskerne køber mest hos
  • Hvor ofte vi shopper online
  • Køn og alder i forhold til brancher
  • Den danske e-handels vækst
  • Hvilke enheder vi bruger til at gennemføre et køb
  • Hvor mange forbrugere der benytter sig af en form for rabat

Det køber vi mest af

Måske står du og overvejer at starte en webshop, så er det en god idé at vide hvilke brancher vi danskere køber mest af online.

Her har du de 3 dominerende brancher inden for den danske e-handel i 2016 - og hvor stor en procentdel af den totale omsætning branchen udgjorde.

  • Rejser og oplevelser (22.6%)
  • Tøj, sko og smykker (14.2%)
  • IT, Tele og foto (11.4%)

Her er de resterende brancher:

  • Kulturoplevelser (4.5%)
  • Andet inkl. Finans (2.6%)
  • Dagligvarer, mad og drikke (4.6%)
  • Personlig pleje (3.9%)
  • Sports- og fritidsudstyr (5.1%)
  • Auto-, både- og cykeludstyr (2.8%)
  • Hobby- og kontorartikler (2.5%)
  • Bolig, have og blomster (10.2%)
  • Elektronik og hvidevarer (9.4%)
  • Film, musik, bøger, spil og legetøj (5.2%)

Så ofte shopper vi online

Hvor ofte handler vi danskere egentlig online? Vi har spurgt 12.935 danskere om hvor ofte de shopper online pr. måned, her var deres svar.

  • 1 gang – 22%
  • 2 gange – 24%
  • 3-4 gange – 27%
  • 5-6 gange – 14%
  • 7-9 gange – 5%
  • 10 gange eller mere – 8%

Køn og alder gør en forskel

Som du nok allerede ved, så gør vores køn og alder en kæmpe forskel på hvad vi køber online. Kvinderne køber bl.a. mest inden for tøj, sko og smykker (72%) hvor mændene stod for (28%) af det samlede salg inden for branchen – og så er der andre brancher hvor mændene stor for størstedelen af salget.

Vil du gerne have et overblik over hver enkel branche fordelt på køn og alder, så se venligst tabellerne nedenunder.

Køn:

Branche

Kvinder

Mænd

Auto-, både- og cykeludstyr

18%

82%

Tøj, sko og smykker

72%

28%

IT, tele og foto

32%

68%

Bolig, have og blomster

54%

46%

Rejser og oplevelser

48%

52%

Sports- og fritidsudstyr

47%

53%

Dagligvarer, mad og drikke

56%

44%

Elektronik og hvidevarer

34%

66%

Film, musik, bøger, spil og legetøj

44%

56%

Hobby- og kontorartikler

49%

51%

Personlig pleje

65%

35%

Alder:

Vi er blevet delt op i følgende kundegrupper:

  • Børnefamilier (Voksne med hjemmeboende børn)
  • De midaldrende (51-64 år)
  • De unge (18-25 år)
  • Pensionister (65+)
  • Singler og par (Voksne uden hjemmeboende børn)

Auto-, både- og cykeludstyr

Markedsandel i procent

Børnefamilier

32%

De midaldrende

36%

De unge

8%

Pensionister

10%

Singler og par

13%

Bolig, have og blomster

Markedsandel i procent

Børnefamilier

21%

De midaldrende

27%

De unge

6%

Pensionister

28%

Singler og par

18%

Dagligvarer, mad og drikke

Markedsandel i procent

Børnefamilier

26%

De midaldrende

19%

De unge

7%

Pensionister

26%

Singler og par

18%

Elektronik og hvidevarer

Markedsandel i procent

Børnefamilier

20%

De midaldrende

34%

De unge

6%

Pensionister

25%

Singler og par

16%

Film, musik, bølger, spil og legetøj

Markedsandel i procent

Børnefamilier

22%

De midaldrende

19%

De unge

13%

Pensionister

18%

Singler og par

27%

Hobby- og kontorartikler

Markedsandel i procent

Børnefamilier

18%

De midaldrende

27%

De unge

7%

Pensionister

30%

Singler og par

18%

IT, tele og foto

Markedsandel i procent

Børnefamilier

24%

De midaldrende

23%

De unge

9%

Pensionister

22%

Singler og par

21%

Personlig pleje

Markedsandel i procent

Børnefamilier

18%

De midaldrende

25%

De unge

9%

Pensionister

18%

Singler og par

30%

Rejser og oplevelser

Markedsandel i procent

Børnefamilier

17%

De midaldrende

30%

De unge

6%

Pensionister

27%

Singler og par

21%

Sports- og fritidsudstyr

Markedsandel i procent

Børnefamilier

33%

De midaldrende

23%

De unge

8%

Pensionister

11%

Singler og par

25%

Tøj, sko og smykker

Markedsandel i procent

Børnefamilier

32%

De midaldrende

19%

De unge

16%

Pensionister

13%

Singler og par

21%

Vækst inden for den danske e-handel

Den danske e-handel oplever årligt tocifret vækstrater. På bare 6 år er e-handel vokset med mere end halvdelen, og i 2016 brugte danskerne samlet 101.7 mia. kr.

Ønsker du at se hvad vi har brugt årligt fra 2011 – 2016, så se venligst tabellen. Bemærk: tallene er i mia. kr. (1.000.000.000)

2011

2012

2013

2014

2015

2016

46

54.7

62.4

73.7

87

101.7

Disse enheder bruger vi

Købsoplevelsen er uden tvivl en af de vigtigste årsager til at få succes med din webshop. For bedre at kunne forstå, og forbedre dine kunders købsoplevelse, så er det vigtigt at du ved hvilke enheder dine kunder bruge til at gennemføre deres køb.

Vi har spurgt 12.935 danskere om hvilke enheder de benytter sig af, når de handler online – og ikke mindst, skal gennemføre deres køb.

Telefon

Tablet

Computer (PC/bærbar)

Andet

11%

18%

69%

2%

Når danskerne handler online, så sker det oftest på computeren (69%). 18% bruger sin tablet, mens 11% køber fra sin telefon. De resterende 2% gav andre svar.

Det skal bemærkes at telefonen benyttes oftere og oftere til at shoppe online. Noget tyder dog på, at mange foretager en søgning på deres telefon, men finder computeren frem når købet skal gennemføres.

Besparelser

En af årsagerne til at stadig flere danskere vælger at shoppe online, er at det stort set altid er billigere. Vi har spurgt hvor mange af de 12.935 danskere benytter sig af en rabatkode under købet.

64% svarede Ja til at de benytter en rabatkode til at opnå en rabat på deres køb.

Derimod svarede hele 36% Nej til at de ikke benytter sig af rabatkoder, hvilket må siges at komme som en overraskelse.

Det vil altså sige at mere end en tredjedel af de danskere vi har spurgt, går glip af besparelser på deres køb. Da vi fandt ud af at der var så mange der slet ikke benyttede sig af muligheden, syntes vi naturligvis at vi skulle gøre danskerne mere opmærksomme på de besparelser de går glip af.

Det tager ikke mere end ét minut at finde en rabatkode til den webshop man vil handle hos. Alt man skal gøre er at søge efter webshoppen her hos Couponix, og så får man derefter vist en oversigt over aktuelle rabatter til webshoppen, det bliver ikke meget nemmere!

 

Kilder:

https://www.fdih.dk/nyheder/2017/januar/fdih-e-handel-voksede-i-alle-brancher-i-2016


Gå ikke glip af flere rabatkoder og tilbud!

Du kan tilpasse dit nyhedsbrev efter du har tilmeldt dig, så du kun får de rabatkoder og tilbud som passer til dine behov.